![]() |
10.2.15, ynet |
שפה דיגיטלית
השיחה בזמן אמת וזמן התגובה בין המוען לנמען הוא מיידי.
אפשר לזהות מאפיין בולט של שפת הכתיבור והוא שימוש בפרצופונים המאפשר הבעת רגשות בשיחה כפיצוי על היעדר תנועות גוף וקול.
בנוסף, באחת ההודעות מופיעה מילה שחוזרת על עצמה;
"... הערב הערב...".
משום שכתיבה בוואטסאפ וברשתות החברתיות מאפשרת לנו להעביר מסר מיידי שאינו רשמי בדרך כלל אנו לא משקיעים מחשבה רבה בכתיבה או בניסוח המסר לכן אפשר לשער כי החזרה על המילה הנה טעות ניסוח מחוסר תשומת לב.
אך, בדרך כלל חזרה על מילה כמה פעמים תורמת להדגשתה , לחשיבותה ומפצה על היעדר גוף וקול במהלך השיחה.
לכן ניתן לשער גם כי החזרה על המילה "הערב" מדגישה את כוונת המוען ואת הזמן שברצונו להדגיש.
2. ניתן ללמוד על המוען והנמען בשיחת הוואטסאפ שהם בוגרים בני החברה הישראלית הממוצעות ( בני "מעמד הביניים" - לא עשירים , לא עניים) המקיימים תקשורת אישית.
אפשר לומר זאת על פי סגנון כתיבתם : שימוש מועט בסימני פיסוק , משלב לשוני בינוני אך שפה תקינה ללא שגיאות כתיב.
המעיד על חוסר רשמיות, תקשורת ספונטנית והתכתבות כפיצוי על היעדר קול וגוף.
ולכן אנו רואים כי צורות השפה הבאות לידי ביטוי הן סוציולקט ואידיולקט בשל שימוש חוזר של הכותבת במילה "ממי" אשר כנראה מאפיין את סגנון דיבורה.
3. בקטע אין מילים או ביטויים שלא כל אחד יוכל להבין משום שהשפה הכתובה היא פשוטה , ללא חיבור מילים המוכרות רק לקבוצה ספציפית אלא שפה מדוברת בחברה הישראלית אשר כתובה בהודעות כלומר, כתיבור.
4. משלב השפה בשיחה הוא משלב בינוני פשוט המאפיין את החברה הישראלית הממוצעת ואת הסיטואציה התקשורתית האישית בין שניהם.
ב.
1.מצורפות שתי כתבות משנים שונות, 2000 ו- 2016.
בשתי מהדורות החדשות קיימת שפה בינונית- גבוהה על ידי הקריינים.
אין הבדלים משמעותיים במשלב השפה המדוברת אך ניתן להבחין כי במהדורה הישנה יותר קיים משלב לשוני גבוה ורישמי יותר בצורה מועטה מהמהדורה העדכנית יותר.
כלומר, במהדורה החדשה השפה יותר זהה לשפה המדוברת הישראלית הממוצעת .
לדוגמה : "... המורשת החברתית היא לא לוותר, לא לצאת פרייאר..".
לדוגמה: בכתבה השנייה בחרו להשתמש בביטוי
"הישראלי המכוער" , הביטוי חזר על עצמו מספר פעמים
בווריאציות שונות ואף היה כותרת הכתבה.
הביטוי נתן לצופה מחשבה שלילית על הישראלי
בשל צירוף המילה "מכוער" שכידוע
בעלת קונוטציה שלילית.
בנוסף, בכתבה השנייה מופיע המשפט:
"... לפרק שלט חניה כדי לזכות בחניה",
המילה "לזכות" מעמידה את החניה כפרס וכדי לזכות בו יפעלו בכל דרך הנראית להם לנכון.
ג.
כיום , במאה ה21 התקשורת הדיגיטלית תופסת חלק נכבד מהחיים שלנו , ולמעשה , במהלך היום רוב הזמן אנו משתמשים ברשתות החברתיות ובניהן וואטסאפ.
הוואטסאפ מאפשר לנו לקיים תקשורת סינכרונית , כלומר, תקשורת מיידית בה אנו שולחים את המסר וללא עיכוב מקבלים מסר בחזרה מהנמען.
בנוסף הוואטסאפ מאפשר לנו לגשר על מיקום שונה בין המוען לנמען , אני יכולה להתכתב עם חבר ממדינה אחרת ובכל זאת התקשורת תתבצע בזמן אמת.
כמו כן , אחד היתרונות הבולטים של הוואטסאפ הוא היכולת לקיים תקשורת נכונה ולהביע את רצונך ורגשותיך גם בהיעדר גוף וקול.
הוואטסאפ מאפשר לנו מספר תחליפים כגון: שימוש בסימני פיסוק, שימוש בפרצופונים ועוד.
אך מול היתרונות הרבים קיימים גם חסרונות.
האינטרנט ובכלל השימוש ברשתות החברתיות והוואטסאפ אינו דבר פשוט למבוגרים מאיתנו כמו ההורים או הסבים והסבתות שלנו .
אנו, הדור הצעיר כביכול נולד לעידן התקשורת הדיגיטלית ואף זכה לכינוי ילידים דיגיטליים , אך דור לפנינו, המהגרים הדיגיטליים מתקשה בשימוש היומיומי ברשתות אלה .
מה שמוביל לפערים גדולים בשימוש הדיגיטלי , בהעברת וקבלת מסרים.
בין הסיבות לכך, היא האוריינות הדיגיטלית .
בעבר האוריינות פירושה היה זיהוי טכני של אותיות והקשרם למילים או משפטים , אך כיום המושג אוריינות קיבל פירוש שונה ב"עדכונו" לעולם הדיגיטלי, מעבר לכישורים הטכניים אנו צריכים לפתח יכולות זיהוי ושימוש בכל אמצעי התקשורת.
חיסרון נוסף הוא השעבוד למכשיר הטלפון , משום שאת רוב שעות היממה אנו מעבירים בטלפון ברשתות החברתיות נוצרת תחושה שאנו תלויים בטלפון הנייד שלנו ולא יכולים להעביר יום או אפילו כמה שעות בודדות בלעדיו .
הטלפון הנייד הפך לאחד מהיסודות לקיום חיים נורמטיביים וכביכול חדשניים.
גם בארוחות משפחתיות , אירועים מיוחדים ורגעים ששווה לחוות אנחנו נמצאים עם ראש כפוף למסך הטלפון .
לאור חסרונות אלו , אפשר להבחין בחיסרון בולט נוסף והוא חוסר חיי חברה וחוסר היכולת לנהל שיחה בשפה בעלת משלב בינוני לפחות ללא שימוש בסלנג.
הקצרנות האופיינית בכתיבה שלנו בוואטסאפ הופכת לבעלת שימוש גם בדיבור היומיומי שלנו. כמובן שמיותר לציין שאין זה נכון בשפה העברית ולמעשה, בודדים בני הנוער בעלי אוצר מילים רחב ומגוון והיכולת להשתמש במשלב לשוני גבוה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה