חלק א':
" המירוץ לחמש יח"ל "
חלק ב':
תכניות הריאליטי הפכו בשנים האחרונות לעיקר הז'אנר המשודר בשעות הפריים טיים בערוצים המרכזים.
עם זאת, תכנית אלו מגונות כתכניות בעלות האיכות הנמוכה ביותר בתעשייה.
אז איך הן זוכות להצלחה כה מרובה? שאלה טובה.
ניתן להבחין כי רוב הצופים בתכניות אלה, גם כאלה שלא למדו תקשורת ומבינים קצת מעבר למשודר בלבד, יודעים כי תכניות הריאליטי הן לא באמת המציאות, הן חסרות תוכן או ערכים שיעשירו את הידע שלנו.
אז למה אנחנו עדיין צופים בהתמכרות?
אולי בגלל תחושת העליוניות שהצפייה משרה בנו כאשר אנו מזהים דמות שמתנהגת באופן מעורר צחוק, פתאום אנו מרגישים טוב יותר עם עצמנו.
אולי בגלל האסקפיזם, הרי מי מאיתנו אחרי יום עבודה ארוך ומפרך רוצה לצפות במשהו רציני ו"כבד", האופציה הנוחה ביותר היא להדליק ריאליטי ולתת למוח להפסיק לתפקד.
אולי בגלל המחשבה כי הריאליטי מציג בפנינו רב תרבותיות וקשת של אנשים ודעות מכל המדינה, גם מרכז וגם פריפריה.
מה שמבטיח פוליסמיות והסתברות גבוהה במיוחד שרוב הצופים ימצאו לפחות דמות אחת איתה יוכלו להזדהות.
אולי בגלל שחלק נכבד מתכניות אלה הופכות את הקהל לקהל פעיל ונותנות לו תחושה שהוא האחראי הבלעדי להמשך התכנית.
או, שאולי בגלל שכיום רוב התכניות הן תכניות ריאליטי; ריאליטי בישול, ריאליטי שירה, האח הגדול, הישרדות, ריאליטי בחיפוש אחר האהבה ועוד ועוד ועוד. ככה שמאוד קשה להתרחק מהז'אנר הזה שרודף אותנו בכל ערוץ שנפתח.
ואנחנו, כמו כולם, רוצים להרגיש תחושת שייכות ולהבין על מה כולם מדברים, לכן נכנעים וצופים במהרה.
אך הז'אנר הנפוץ, האהוב והמוכר על ידי האוכלוסייה העולמית בכלל והישראלית בפרט לא כזה "תמים" כמו שהוא נראה.
משתתפי הריאליטי לא נבחרו כי 'אנשי מאחורי הקלעים' של התכנית רצו להראות לנו אנשים שונים ומגוונים כדי שנקבל ונכיר את האחר.
משתתפי הריאליטי נבחרו על פי הסטריאוטיפים הנפוצים ביותר שהחברה מכירה, מה שיאפשר לנו בקלות רבה לחבר כל משתתף לתבנית מסוימת ולא נצטרך לחשוב, כמו הבלונדינית הסתומה או האשכנזי המתנשא וה"יבש".
בלי שנשים לב, תכניות הריאלטי גורמות להדרה ושנאה בחברה כלפי זרמים שונים ואף מגבירה את האפליה והגזענות.
ובואו לא נתחיל לדבר על הפרסומות הסמויות שהן כבר לא בדיוק סמויות אלא הפכו לפרסומות גסות באמצע השידור.
במילים אחרות, ניתן להגיד כי לתכניות אלה יש השפעה רבה על החברה וכל זה קורה לפעמים בלי שאנו מבחינים בכך כלל.
איך אתם שואלים? אז ככה, הפכנו לאוכלוסייה שמאמינה כי המשודר זה האמת, בודדים האנשים שמחפשים את המידע במקורות נוספים או אפילו באתרים שונים.
המידע שאנחנו צורכים אינו משקף באופן מוחלט את המציאות עקב מסגור המוען, לצערנו גם בחדשות שאמורות לשמור על ניטרליות אך לעיתים ללא הצלחה. אנחנו די עצלנים ו"בולעים" את כל מה שיגידו לנו. התרגלנו לזה.
לכן אנחנו מסתפקים בקריאה ראשונית הלא היא קריאה מסכימה, אנו מקבלים את המסר בדיוק כפי שנאמר לנו, בלי לחשוב עליו יותר מידי.
אני משערת כי חלק מן הצופים, אלא שעוד לא נזל להם המוח בזמן הצפייה מקיימים גם קריאה מתדיינת, בה הם מפרשים וחושבים על המסר המועבר בתהייה האם יקבלו אותו או לא.
ומעטים מגיעים לקריאה חתרנית בה הם מבינים באופן מוחלט את המסר, מתנגדים לו ואף יוצאים נגדו.
אז גם אם השעה 10 בבוקר וארז טל יגיד לנו שחושך בחוץ, נאמין.
עכשיו הבנתם?
טיפ, חשוב לחשוב, גם כאשר צופים בתכניות ריאליטי.
חלק ג':
ראיון עם אלי בן אברהם, בן 49 מהמרכז.
כמה פעמים בשבוע בממוצע אתה צופה בריאלטי?
לפחות פעמיים בשבוע, בין אם זה מה שבא לי לראות באותו רגע ובין אם עברתי ערוצים בשלט וזה מה שהיה לראות.
האם הקדשת מחשבה לעובדה כי בדרך כלל יש ייצוג של מגוון אוכלוסיה בתכניות ריאליטי?
לעולם לא הבחנתי בזה בצורה ניכרת, כשחושבים על כך זה נכון.
אני משער שתמיד הנחתי כי זה פשוט מה שמוכר, האנשים שמביאים אקשן וריבים מעניינים.
אתה מאמין שתכניות הריאליטי משקפות באופן מוחלט את המציאות?
-מצחקק- בוודאי שלא.
לזה קוראים נפלאות העריכה וההפקה, הן בונות מציאות חדשה.
הבחנת בפרסומות סמויות במהלך צפייה בתכנית מסוימת? אם כן, האם הפריע לך?
לא פעם ולא פעמיים ראיתי מותגים בולטים בשידור, לפעמים זה כבר לא סמל של המותג אלא שיחה שלמה על המותג ואיכות המוצר.
בתור אחד מתחום השיווק אני יודע שהפרנסה העיקרית היא מהפרסומות ולכן מבין את הצורך בהם.
לא הקדשתי לזה אף פעם מחשבה באופן הזה. זה בהחלט הופך את התכנית למשדר פרסומות שלם אך בעולם של היום צריך להתפרנס ממשהו, בעיקר בתחום הטלוויזיה. לכן לא מפריע לי בצורה משמעותית, אפשר להבליג על זה.
מה אתה חושב על האמירה- "תכניות הריאליטי אינן משפיעות כלל על החברה" ?
מתנגד לה, כל היום הילדים שלי מצוטטים משפטים שנאמרו בתכניות ריאליטי, ותתפלאי אפילו מבוגרים שעובדים איתי.
לא חסר מכורים שמדקלמים משפט של דמות מסוימת במשך חודשים!
אני חושב שזה ברור שלמשהו שמקבל חשיפה רבה כל כך יש השפעה על החברה באופן גורף.
לגבי איזה השפעה והאם היא תורמת לנו כחברה, זה אני כבר לא יודע.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה